Lente-expositie van deelnemers Atelier Monique van Stokkum

In het Verenigingsgebouw waren van 25 maart t/m 14 juni 2017 werken te zien van Jeske Kortenhorst, Ria Verholt, Lucia Boerma, Mariejanne Gijben en Marijke Peeters.

Schilderen is een leuke hobby.  Kijken naar kunst ook. Door zelf te schilderen  leer  je spelenderwijs beter te kijken. Naar kunst, maar ook naar de wereld om je heen.  En als je dat in een groep je doet dat wekelijks bij elkaar komt, dan leer je je blik ook te verruimen door te zien wat een ander ziet.
Beeldend kunstenaar Monique van Stokkum begeleidt al jaren het groepje kunst- en schilderliefhebbers dat hier nu exposeert. De lessen vinden plaats in Monique’s atelier in Boven-Leeuwen. Als bevlogen docent stimuleert zij om heel goed te kijken naar het werk van allerlei kunstenaars. Op deze expositie hangen werken die zijn geïnspireerd door kunstenaars zoals Van Gogh, Monet, Mondriaan, Macke en Sluijters. Al schilderend zijn de cursisten bezig geweest om te doorgronden welke compositie, welke materialen, welke kleuren, welke contrasten die schilderijen nu zo boeiend maken. En dat leidt tot hele mooie eigen versies!

Monique van Stokkum stimuleert ook om nieuwe technieken uit te proberen. Experimenteren met allerlei technieken en materialen, leren van de eigen ontdekkingen en al spelend het eigen repertoire van technieken en vaardigheden te verrijken. En zo, al doende, een eigen stijl te ontwikkelen. Op deze expositie hangen werken geordend naar verschillende thema’s die in de loop der tijd tijdens de lessen centraal stonden. Soms stond een schilder centraal, zoals bijvoorbeeld Morandi of Gauguin. Nacht, landschap, gebaar, bomen, dieren en lucht zijn een paar andere voorbeelden van andere thema’s. Juist aan de hand van thema’s is te zien hoe elke cursist in de loop der tijd een eigen stijl heeft ontwikkeld. In het gemeenschapshuis van Overasselt worden de werken geëxposeerd rondom een aantal thema’s zodat die verscheidenheid goed te zien is. Sommige werken zijn te koop.

Expositie “Dikke Dames” van Marianne Clemens

Vanaf 25 maart t/m 14 juni 2017 was ook de expositie “Dikke Dames” te zien in ons Verenigingsgebouw.
Het zal zo’n drie jaar geleden zijn dat ik, met de vrije tijd van mijn pensioen in het vooruitzicht, begonnen ben met een cursus keramiek.
Mijn docente noemt het keramiek maar ik zeg gewoon: “ik ga weer lekker kleien”. Het resultaat staat in de twee vitrinekasten in het Verenigingsgebouw.
Eigenlijk vond ik het maar niets toen ik gevraagd werd mijn werk daar neer te zetten maar nu het er staat ben ik best wel trots.
Het leukst vind ik het om dikke dames te maken maar ook regelmatig andere dingen zoals de vogels die ook in de vitrinekast staan.
Het is een leuke hobby en ik heb er veel plezier in.
Hopelijk kijken jullie met plezier naar mijn eigenhandigheidjes.

Marianne Clemens Oude Kleefsebaan Overasselt